امتحانات اللغة الفارسية

مراقبة مستمرة في مجزوءة اللغة الفارسية
مسلك الدراسات الاسلامية
الفصل الخامس
2010-2011

أجب عن الأسئلة التالية بدقة :

1/ أكتب العبارات التالية كتابة فونيمية ثم كتابة مقطعية :
هوا خوب است.                                              دانشكده.
2/ ضع علامة على الجواب الصحيح :
                                                      عدد الصوامت 13 وعدد الصوائت11      
زبانِ عربى زبانِ سامى است.................عدد الصوامت 11 وعدد الصوائت 13     
                                                     عدد الصوامت 14 وعدد الصوائت 12       
3/ كم عدد الحروف وعدد الفونيمات في العبارة التالية :
هست كليدِ درِ ﮔﻨﺞِ حكيم.
4/ ضع علامة على الجواب الصحيح :
نوروز : nuruz-nowoz-nurouz-nowruz-norowz
                          


            مراقبة مستمرة في مجزوءة اللغة الفارسية
 مسلك الدراسات العربية
الفصل الخامس
2006-2007


1/ عرف الحروف التالية تعريفاً وافياً (نوع الحرف و خصوصياته و أحكامه) :

و  -  او  -  چ  -  غ  -  ز  -  م

2/ أكتب العبارات التالية كتابة فونيمية ثم كتابة مقطعية :

از اين سو
اعتماد
بنامِ خداوندِ بخشنده ىِ مِهرَبان

3/ كم عدد الحروف و عدد الفونيمات في العباراتين التاليتين :

از اين راه بايَد رفت
اسمِ خواهَرِ شما فاطِمه است

4/ أكتب الكلمات التالية كتابة فارسية :

/xâste/
/bozorgrâh/
/dardeyâr/

مراقبة مستمرة في مجزوءة اللغة الفارسية
مسلك الدراسات الاسلامية والعربية
الفصل الخامس
2007-2008


1/ أذكر ما تعرفه عن اللغة الأفستائية...
2/ تحدث عن الصوامت و الصوائت و نظام المقطع في اللغة الفارسية مع التمثيل لذلك.
3/ أذكر ما تعرفه عن اللغة الفارسية الدرية...
4/ حوّل الجمل التالية من المفرد إلى الجمع :
دانشجوى فعّال هميشه در كلاس حاضر است.
اين زن ديروز اينجا نبود.
يك مرد آنجا بود.
او اكنون خارج از خانه است.
امروز من مريض شدم.  

المراقبة النهائية في مجزوءة اللغة الفارسية
مسلك الدراسات الاسلامية
الفصل الخامس
2007-2008

1/ حوّل الجمل التالية إلى الجمع :
يك اسب آنجا بود
درى باز بود
دوستِ خوب
من يك كيف دارم
2/ إملأ الفراغ بما يناسب :
الدار البيضاء.................شهر در مغرب است. ﴿بزرگ﴾
هواىِ امروز.................از هواىِ ديروز است. ﴿تميز﴾
3/ تحدّث باختصار عن مظاهر تأثير اللغة العربية في اللغة الفارسية.

المراقبة النهائية في مجزوءة اللغة الفارسية
مسلك الدراسات العربية
الفصل الخامس
2006-2007
                                 
1 / أكمل الجمل التالية بضمائر مناسبة مع ترخيم الرابطة :
1/ ...........ﭙزشك است                          
2/ ...........مهندس هستند.
3/ ...........معلم هستى.                          
4/ ..........صادق بود.
5/ ...........با وفا هستيد.                         
6/ ..........دانشجو هستيم.
2/   أكمل الجمل التالية بأفعال الربط المناسبة :
1/ ما در منزل..........                           
2/ شما حاضر.............
3/ من غايب...........                             
4/ او در كلاس...........
5/ ما بنى آدم..........                             
6/ ما همه دانشجو.........
7/ ايشان همه دانش آموز......                     
8/ من با وفا.............
9/ او با عقل..............                          
10/ ما اكنون در كلاس....
3 / اجمع الكلمات التالية  :
درخت – تشنه – زن – دختر - ﭙرنده – غذا – دانشجو – كوه  

المراقبة النهائية في مجزوءة اللغة الفارسية
مسلك الدراسات العربية
الفصل السادس
2006-2007


متن :
     ابو على سينا يكى از بزرﮔترين دانشمندانِ ايران بود كه نامش در سراسرِ جهان معروف بود، و استادان تا قرنها ﭘس از مرﮒِ او كتابهايَش را در داﻧﺸﮕاههاىِ شرق و غرب تدريس مى كردند.
  ﭘدرِ او عبد الله از مردمِ بلخ بود، در عصرِ سامانيان به بخارا آمد. بخارا در آن عهد از شهرهاىِ بزرﮒِ جهان بود.
 از اين نابغه نزديك به 95 كتاب و رساله بزرﮒ و كوﭼﮏ بر جاى مانده است. از ميانِ آن كتابها شفا و قانون از همه مهمتر است. موضوعِ قانون ﭘزشكى و درمان بيماريهاست، و شفا در فلسفه است كه شاملِ منطق، علومِ طبيعى، رياضيات، موسيقى و الهيّات است. ابو على سينا بيشترِ كتابهاىِ خود را به زبان عربى نوشته است، زيرا در آن روزﮔار، زبانِ عربى زبانِ علمى بود. ﭼند كتاب نيز به فارسى تدوين كرده است كه از همه معروفتر دانشنامه علايى است و آن را در اصفهان براى علاء الدولة تأليف كرده است. ابو على سينا شعر را نيز ﮔفته است.
معجم :
سراسر : أنحاء.                          ﭘزشكى : الطب.
بر جاى مانده است : خلَّفَ.           درمان : علاج.            روزﮔار : عصر

أسئلة :

1/ أعد صياغة الفقرة الأولى (ابو على سينا.........تدريس مى كردند) في زمن الحال.

2/ استخرج الأفعال الواردة في بقية النص (ﭘدرِ او..... ﮔفته است) و بيِّن مصدرها و زمنها و فاعلها كما في المثال التالي :

الفعل
مصدره
زمنه
فاعله
تدريس مى كردند
تدريس كردن
الماضي الإستمراري
استادان

3/ استخرج صيغ التفضيل الواردة في النص و بيِّن نوعها.


٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭

نص الموضوع :
   الفارسية الدرية أو الرسمية هي استمرار للغة الفارسية الوسطى. و قد تفاعلت تفاعلا كبيراً مع لغات متعددة.
السؤال :
 تحدث عن أهمية هذه اللغة و مدى تعاملها مع اللغة العربية.
     


المراقبة النهائية في مجزوءة اللغة الفارسية
مسلك الدراسات العربية
الفصل الخامس
2006-2007


1/ املأ الفراغ بما يناسب :

أحمد از على................... است ﴿بزرگ﴾
آن كلاس ﭘنجره.................﴿نداشتن﴾
داﻧﺷﮕاهِ تهران................. داﻧﺷﮕاهِ ايران است ﴿مشهور﴾
خِرَد از مال................... است ﴿سودمند﴾
دانشجويان امتحان..............﴿داشتن﴾
1625........................﴿أكتب العدد بالحروف﴾
871.........................﴿أكتب العدد بالحروف﴾
2/ تحدث باختصار شديد عن اللغة الفارسية الدرية و تفاعلها مع باقي اللغات.


المراقبة النهائية في مجزوءة اللغة الفارسية
أسئلة لمستويات مختلفة
(1)            حدّد مصدر و زمن الفعل في الجمل التالية :
·         ديروز براى ﮔردش به ﭘارك رفتم.
·         برادرم الآن از مسافرت بر مى ﮔردد.
·         من هر سال به ايران مى روم.
·         استاد در كلاس درس مى دهد.
·         دانشجو روى صندلى نشست.
·         آسمان صاف است.
(2)            صرّف المصادر التالية في الماضي البسيط :
·         نوشتن – خواندن – ديدن – دادن – خوردن – خريدن – باز كردن – بر ﮔشتن  ايستادن – افتادن.
(3)            ما هو المصدر الجعلي ؟ مثّل لذلك .
(4)            صغ المصدر الجعلي من الكلمات التالية :
·         بلع – ﭼرب – طلب – ﺗﻠﮕراف – ﺟﻨﮓ – رقص – بوس.
(5)            ما هو المصدر المركب و ما أنواعه ؟ مثّل لذلك.
(6)            حدد مصدر الأفعال التالية :
·         مى نويسد – داديم – زندﮔﻰ مى كند – مى روند – آمدند – خنديديد – مى سوزم – مانديم – دويد.
(7)            عرف جذع الماضي و جذع المضارع و بين كيفية اشتقاقهما.
(8)            بين جذع المضارعة من المصادر التالية ثم صرّفها في زمن المضارع الإخباري :
·         آوردن – آمدن – شدن – دانستن – شكستن – بردن – دادن – ديدن –
    درس خواندن – ﮔردش كردن – ورزش كردن – ﮔرفتن – ﮔفتن.
(9)            استعمل الصفات التالية في سياق التفضيل المناسب :
·         سعيد از حميد (باهوش).
·         داﻧﺸﮕاه تهران از داﻧﺸﮕاه شيراز (بزرﮒ).
·         احمد دانشجو در كلاس (موفق).
·         الدار البيضاء شهر در مغرب (بزرﮒ).
(10)       صرف المصادر الموجودة بين قوسين في المضارع الإخباري المنفي :
·         دوستم به كلاس ..............(رفتن)
·         من به خانه....................(رفتن)
·         ما در ايران....................(زندﮔﻰ كردن)
·         ايشان در اتاق.................(درس خواندن)
·         آنها در داﻧﺸﮕاه................(تحصيل كردن)
·         ﭘدرش كتاب...................(خواندن)
المراقبة النهائية في مجزوءة اللغة الفارسية
مسلك الدراسات العربية
الفصل السادس
2007-2008


المجموعة الأولى :
متن :
  در حدودِ هزال سالِ بيش، در شهرِ رى جوانى زندكى مى كرد، بعدها به نامِ "رازى" مشهور شد. او بسيار كنجكاو و دقيق بود. و به كسب علم شوقِ فراوانى داشت. رياضيات، ستاره شناسى و بيشترِ علومِ زمانِ خود را در روزكارِ جوانى فراكرفت. او به علمِ كيميا بسيار علاقه داشت.
  رازى به تحصيلِ دانشِ بزشكى برداخت. در آن زمان بغداد مركزِ علم بود. رازى به آنجا رفت. عمرش  را صرفِ تحصيلِ بزشكى كرد. و شهرتِ فراوان يافت. به وطنِ خود بركشت. رازى در شهرِ رى بيمارستانى تأسيس كرد.
  جون رازى بزركترين بزشكِ زمانِ خود معروف بود، حاكمان او را به دربارِ خود دعوت مى كردند. رازى حدودِ دويست و بنجاه كتاب را تأليف كرد. بيشترِ اين كتابها مربوط به دانش بزشكى بود. معروفترين آنها كتابِ "حاوى" نام دارد.
  اين بزشك و دانشمندِ عالى مقام كه از مشهورترين علماىِ مسلمان در جهان است، در شهرِ رى دركذشت.

معجم :
كنجكاو : باحث و محب للاستطلاع.                    ستاره شناسى : علم الفلك.
فراكرفت : تعلَّم.                                          برداخت : تطرق.
بزشكى : طب.                                           بيمارستان : مستشفى.
دركذشت : توفي.
أسئلة :
1.     أعد صياغة الفقرة الأولى (در حدود.... علاقه داشت) في زمن الحال.
2.     استخرج صيغ التفضيل الواردة في النص و بيِّن نوعها.
3.     استخرج الأفعال الواردة في النص و بيِّن مصدرها و زمنها كما في المثال.

الأفعال
مصدرها
زمنها
مشهور شد
مشهور شدن
الماضي البسيط



٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭

المجموعة الثانية :

 يعتبر الاتجاه الصوفي أهم ما ميَّز الأدب الفارسي في مختلف عصوره، تحدث باختصار و تركيز عن الأدب الصوفي الفارسي و مساره مستشهداً بأهم رجالاته و آثارهم.



المراقبة النهائية في مجزوءة اللغة الفارسية
مسلك الدراسات العربية
الفصل السادس
2008-2009

                                                           

المجموعة الأولى :
1/ اختر الإجابة الصحيحة :
او ﭼﻪ مى خواند ؟                    O او روزنامه مى خوانم.             O او مجله مى خواند.
                                         O  او مجله مى خوانى.              O او روزنامه مى خوانند.

آيا شما كتاب مى خريد ؟         O بله، من كتاب مى خرم.          O بله، من كتاب مى خرى.
                                        O نه، او كتاب نمى خرد.            O بله، من كتاب نمى خرم.

آيا تو درس مى خوانى ؟          O بله، ما درس نمى خوانيم.        O نه، من درس مى خوانم.
                                       O نه، من كتاب نمى خوانم.         O بله، من درس مى خوانم.

2/ أكمل الجمل التالية بالأفعال المناسبة مع إجراء التغييرات اللازمة عليها :
     مسافرت كردن – بيدار شدن – آمدن – موفق شدن – رفتن – شنيدن – داشتن.
Ø      دوستم هنوز از داﻧﺸﮕﺎه..........
Ø      فاطمه هر روز ساعت شش صبح از خواب..........
Ø      ما ديروز به ﭘارك...........
Ø      من بيست و سه سال..........
Ø      سال ﮔذشته به خارج..........
Ø      شما بايد نصيحت ﭘدر را..........
Ø      اى كاش در امتحانات..........

3/ صحح الجمل التالية :
Ø      مادرم ديروز از بازار نان و كره مى خرد.
Ø      آقاى صابرى ماشينش فروخت.
Ø      مسلمان بايد نماز بخوانى.
Ø      من در ورزﺷﮕﺎه را ورزش كردم.
Ø      مادر ﭘسرش دوست دارد.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
المجموعة الثانية :
نص الموضوع :
   الفارسية الدرية أو الرسمية هي استمرار للغة الفارسية الوسطى. و قد تفاعلت تفاعلا كبيراً مع لغات متعددة.
السؤال :
 تحدث عن أهمية هذه اللغة ومدى تعاملها مع اللغة العربية.

المراقبة النهائية في مجزوءة اللغة الفارسية
مسلك الدراسات العربية
الفصل السادس
2010-2011

1/ صرِّف المصادر في الزمن المناسب :
ديروز تو و سيروس در ﭘﺎرك................................ (ﮔﺮدش كردن)
فردا جمعه است، من و ﭘﺪرم در مسجد...................... (نماز خواندن)
شادى و شهرام به بازار...................براى مادرشان هديه............... (رفتن- خريدن)
شايد فردا شما را............................... (ديدن)
هر سال ﭼﻬﺎر فصل.............................. (داشتن)
على هر روز با دوستان دﻳﮕﺮ............................ (بازى كردن)
سال ﮔﺬشته داﻧﺸﮕﺎه تعطيل.............................. ومن به داﻧﺸﮕﺎه................. (بودن – رفتن)
ممكن است او به مدرسه................... (نيامدن)
دانشجو مى خواهد خوب................... تا در امتحان...................... (درس خواندن- موفق شدن)
او براى ملاقات مدير بايد....................................... (اجازه ﮔﺮفتن)
لطفاً................................................ (ﺳﻴﮕﺎر نكشيدن)

2/ حوِّل الجمل التالية من الماضي إلى المضارع :
أحمد به مدرسه آمد.
او ديروز با برادرش در خانه بود.
لطف كرديد كه آمديد.
شوهر براى خانمش ﮔﻞ خريد.
آقاى صابرى ماشينش را فروخت.
على موى سرش را كوتاه كرد.


المراقبة النهائية في مجزوءة اللغة الفارسية
مسلك الدراسات العربية
الفصل السادس
2009-2010

نص الموضوع :
  لقد مرت العلاقات اللغوية ومسار التأثير المتبادل بين اللغتين العربية والفارسية بمراحل عديدة، وحالات مختلفة من التطور والتكامل، نتج عن ذلك تراث إنساني خصب وزاخر بالحيوية والعطاء. والقواسم المشتركة بين الأدبين العربي والفارسي إنما انبثقت من التمازج المشترك بين الشعبين العربي والفارسي. ولعل أبرز تمظهر لهذه المشتركات يكمن في الترجمة لما أنتجته من تكوين قواسم مشتركة عديدة بين الأمتين على مستويات متعددة.
السؤال :
  تحدث بتركيز عن حركة الترجمة من الفارسية إلى العربية ودورها في هذا التفاعل.


المراقبة المستمرة في مجزوءة اللغة الفارسية
مسلك الدراسات العربية
الفصل الخامس
2009-2010

المجموعة الأولى :
1/ أكتب العبارات التالية كتابة فونيمية ثم كتابة مقطعية :
بنام خداوندِ بخشنده ى مهربان
اعتماد
2/ ضع علامة على الجواب الصحيح :
                                                    عدد الصوامت 11وعدد الصوائت10
زبانِ فارسى شيرين است...................عدد الصوامت 12 وعدد الصوائت 8   
                                                   عدد الصوامت 12 وعدد الصوائت 9     
3/ كم عدد الحروف وعدد الفونيمات في العبارة التالية :
كمالِ همنشين بر من اثر كرد.
4/ ضع علامة على الجواب الصحيح :
                                            
                                                                               
خواهر :          xavãhar    xahar     Xãher     xãhar     xãvahar                                                 
                                                          
                                                                       
المجموعة الثانية :
تحدث باختصار وتركيز عن اللغة الفارسية في عهدها القديم.


المراقبة النهائية في مجزوءة اللغة الفارسية
مسلك الدراسات العربية
الفصل السادس
2005-2006


المجموعة الأولى :
متن :
     دانشجويان از بينِ زبانهاىِ شرقى، زبانِ فارسى را انتخاب مى كنند. من بعنوانِ استادِ زبانِ فارسى هستم، از اينكه اين زبان را انتخاب كرده اند خوشحال هستم. حتماً قبل از انتخاب فكر كرده بودند، و حالا مى خواهند اطلاعاتِ بيشتر درباره اهميتِ آن بدانند.
  اطلاعاتِ حميد در اين زمينه محدود است، او دوست دارد زبانِ فارسى  ايادر بفهمد.
  درباره زبان فارسى اوّلاً بايد ﺑﮕويم كه ميانِ جهانِ عرب و ايران در زمينه هاى فرﻫﻨﮕﻰ و اجتماعى و سياسى روابطِ مستحكم وجود دارد. و اين روابط ايجاب مى كند كه طرفين زبانِ همدﻳﮕر را بشناسند. يعنى بايد ايرانيان زبانِ عربى را بدانند و عربها زبانِ فارسى  اياد ﺑﮕيرند.
معجم :
خوشحال : مسرور.                          انتخاب : اختيار.
زمينه ها : مجالات.                           همدﻳﮕر : بعضهم البعض.

أسئلة :

1/ استخرج الأفعال الموجودة في النص و بيّن زمنها ؟

2/ أعد صياغة الفقرة الأخيرة (درباره زبانِ فارسى...ياد ﺑﮕيرند) في زمن الماضي.
3/ حدد فاعل كل الأفعال الواردة في النص.
المجموعة الثانية :
نص الموضوع :
   رغم أن اللغتين العربية و الفارسية لا تجمعهما قرابة أو تشابه من حيث الأصول و الاشتقاق إلا أن التاريخ وصلهما ببعض و قربت بينهما الثقافة و الحضارة الإسلامية. فكان بينهما من الأواصر و الصلات ما يقل مثله بين اللغات التي يجمعهما أصل و يقربهما نسب. و لا يخفى على الدارس العربي عمق تأثير العربية في نظيرتها الفارسية على مستويات و أصعدة عديدة.
سؤال :
 تحدث عن هذه الأواصر  مركزاً على صور و مجالات تأثير العربية في الفارسية.
     

أسئلة متنوعة في مجزوءة اللغة الفارسية
مسلك الدراسات العربية
مسلك الدراسات الاسلامية

1/ حدد نوع التراكيب التالية :

توفانِ مفاسد – خيالِ واهى – امنيتهاىِ دروغين – افرادِ مسؤول – دركِ حقيقت – خورشيدِ درخشان – جلوه حيات – سقوطِ اخلاقى – اشكِ يتيمان – ﭘيرِ هرات – آثارِ مشهور – فرمانِ نفس – موىِ سفيد – سعادتِ دنيا – روىِ سفيد – ناﺣﻴﮥ شمال – نواحىِ بسيار – نهرهاىِ جارى – ﭼشمه هاىِ جوشان – باغهاىِ شاداب – مردمِ مسلمان – حرارتِ شديد – رﻳﮕزارِ تافته – ﮔرماىِ هوا – قطعِ شجر – دلِ شير – رسولِ خدا – ﺳﭙهسالارِ معروف – قدمهاىِ محكم – محضرِ قاضى – مقامِ خلافت – ﺳﻧﮓِ بزرﮒ - نشانِ افتخار .
2/ حدد زمن الفعل في الجمل التالية :

نهاده باشد                                             بريد
مى توانست                                          داده باشد
رفت                                                 ﮔفته خواهد شد
نهاده شد                                              ديده بوديد
ريخته نشد                                             آوردم
زد                                                     ﭘذيرفته شدى
خورده مى شود                                       مى سازد
3/ حول الفعل في الجمل التالية إلى المبني للمجهول :

باغبان بيل را به ﭘسر داد.
شهرزاد قصه ﮔفت.
آﺷﭘز إذا را ﭘخت.
كودكان ميوه ها را ﭼيدند.
بنّا خانه اى ساخت.
على صدايى شنيد.
دانشجو درس را خوب خوانده بود.
4/ حدد القيد و بيّن نوعه في الجمل التالية :

كاوه خوب مى نويسد.
او حالا رفت.
ايرج تند مى رود.
تو دير آمدى.
كبرا از ﺳﮓ بسيار مى ترسد.
هميشه يارِ مظلوم باش.
وست شر در زندﮔﻰ تلاش مى كنند حتماً ﭘيروز خواهند شد.
5/ حدد في الجمل التالية الصفة الفاعلية و بيّن طريقة صياغتها :

عاقبتِ جوينده يابنده بُوَد.
نويسنده نامه رسيد.
آموزﮔار اﮔر ﭼﻪ خداوندﮔار نيست     جز كردﮔار برتر از آموزﮔار نيست
لبِ خندان از تو و ديده ﮔريان از ما.
توانا بُوَد هر كه دانا بُوَد.
بيهقى نويسنده دانا است.
6/بيّن مصدر الصفات المفعولية التالية :

زده – نوشته – آشاميده – ﮔشوده – خوانده – برده – آورده – ﮔرفته – برداشته – برﮔزيده – رها كرده – انداخته – انباشته – اندوخته – سوخته – آموخته – افروخته – ﮔداخته – باخته – ساخته – ريخته – بيخته.
7/ حدد الصفات المفعولية في العبارات التالية :

بايد سخن سنجيده و انديشيده ﮔفت.
روغن ريخته جمع نمى شود.
انصاف و دادﮔرى از صفاتِ شايسته و ﭘسنديده مى باشد.
از كمان شكسته دو تن ترسند.
ﮔذشته زمان خامها را ﭘخته مى سازد.
انسان بايد به صفاتِ نيك آراسته و از صفاتِ زشت ﭘيراسته باشد.
هيچ مطلبى را ندانسته و نفهميده باز ﻣﮕوى.
8/ ميّز الصفات النسبية من غيرها  في الصفات التالية :

بيشتر – دانا – تهرانى – برين – زرين – سيمينه – ﮔياهى – رونده – بزرﮔترين – كوهى – تابان – خوانا – ﮔيرنده – رفته – شنيده – على آبادى – ﭼمنى – ارغوانى – ستمكار – دادﮔر – داستانى.
9/ حول الجمل التالية إلى المبني للمجهول :

او نامه اى نوشت.
او نامه اى نوشته بود.
او نامه اى نوشته است.
او نامه مى نوشت.
او نامه خواهد نوشت.
او نامه مى نويسد.
10/ حول الجمل التالية إلى المجهول :

من با ﭘدرت تماس ﮔرفتم.
معلمان مدارس را تعطيل كردند.
ما درس وست شرا ياد ﮔرفته ايم.
او كتابها را آورده است.
11/ حدد عناصر الجملة التالية :

حضرتِ محمد (ص) به كودكان بسيار علاقه داشتند.
مردى از ياران امام سر رسيد.
انسان از زمانهاىِ بسيار قديم آرزوىِ ﭘرواز داشت.
زمين به دور خورشيد مى ﮔردد.
12/ صغ الصفة الفاعلية من المصادر التالية :

 ﮔفتن – ديدن – شتافتن – لرزيدن – خوردن – راندن -  آفريدن – فرمان بردن.
13/ حدد التراكيب الوصفية من الإضافية :

داستانهاىِ آموزند
سخنرانىِ استاد
انقلابِ اسلامى
باغِ زيبا
نويسندﮔانِ داستان
ﮔلستانِ سعدى
ماهِ شهريور
سفره نان
ﭘايه ميز
قلمِ او
14/ حول فعل الجمل التالية إلى المبني للمجهول :

مزدوران وست شر كشتند.
دانش آموزان كتابهاىِ درسىِ خود را خريدند.
احمد وست شرا در خيابان ديد.
دوستم اين مطلب را خوب فهميد.
15/ حدد القيد و نوعه في الجمل التالية :

احمد خطِ بسيار زيبايى دارد.
او تند مى نويسد.
امروز هوا بسيار ﮔرم است.
ﭼرا اينقدر اذيت مى كنى ؟
16/ حدد أركان الجملة في الأمثلة التالية :

آسمان آفتابى است.                      آب آلوده شد.
احمد خنديد.                            اين اتاق تميز است.
دانش ﮔنج است.                      اوضاع آرام نيست.
محمد نرفت.                           اين كوه بلند است.
امروز هوا سرد است.                على دانشمند بود.
انو شروان عادل و رعيت ﭘرور بود.
برادرِ من راﺳﺘﮕو و درستكار و مهربان و وفادار است.
17/ استخرج الأفعال و بين زمنها في نص " دوستان جديد ".
18/ ماذا تعرف عن سعدي الشيرازي و ماذا تحفظ من شعره ؟
19/ استخرج الأفعال الواردة في شعر " حكايت شمع و ﭘروانه " و بين زمنها ؟
20/ ماذا تعرف عن قالب المثنوي في الشعر الفارسي ؟ مثل لذلك .
21/ ماذا تعرف عن قالب الغزل في الشعر الفارسي ؟ مثل لذلك.
22/ ماذا تعرف عن حافظ الشيرازي و ماذا تحفظ من شعره ؟
23/ استخرج الأفعال الواردة في شعر " ألا يا أيها الساقي " و بين زمنها ؟


المراقبة الاستدراكية في مجزوءة اللغة الفارسية
مسلك الدراسات العربية والاسلامية
الفصل الخامس
2007-2008

1/ أجب عن الأسئلة التالية باختيار الجواب الصحيح :


                                           
                     
                      [xandan]                                
                                              [ xavandan]                           
 خواندن.........................        [xàndan]                                 
                                              [xavàndan]                            
                                              [xàndàn]                                 


                                                عدد الصوامت 6 و عدد الصوائت 11         
امروز هوا خوب است...........           عدد الصوامت 9 و عدد الصوائت 8           
                                                عدد الصوامت 11 و عدد الصوائت6          



                                                           ياء التركيب الوصفي                           
خانه ى بزرگ..................             ياء النكرة                                        
                                              ياء الإضافة                                        




المراقبة النهائية في مجزوءة اللغة الفارسية
مسلك الدراسات الاسلامية
الفصل الخامس
2009-2010
1/ ضع الكلمات التالية في المكان المناسب :
ﭘرندﮔﺎن ــ صاف ــ از درسِ زبانِ فرانسوي ــ داريد ــ معلّمند ــ مشهورترين
ü      هوا.................................................ﮔﺸﺖ،
ü      ابن سينا..................دانشمند در جهان است،
ü      شما ﭼﻨﺪ سال........................................؟
ü      ﭘﻨﺞ...........................................آنجا بودند،
ü      درسِ زبانِ فارسى................شيرين تر است.
ü      ناصر ونادر..............................................،
2/ بيِّن حكم الكلمات والتراكيب التي تحتها خط في الجمل التالية :
ü      دوستانمان آدمهاىِ كريم هستند.
ü      كوشش سرماﻳﺔ سعادت است.
ü      هواىِ شهرِ افران از هواىِ شهرِ مراكش سردتر است.
ü      داﻧﺸﮕﺎهِ شعيب الدكالى دو دانشكده دارد.
ü      هواىِ شهر الجديده خوب نيست.
ü      محمد دوستِ صميمى ومؤدب است.
3/ حول الجمل التالية من المفرد إلى الجمع :
ü      منزل بزرﮒ است.
ü      آن اتاق مرتّب است.
ü      دانشكده نزديك نيست.
ü      تو آدمى موفّق هستى.
4/ حدد نوع الياء في الجمل التالية :
ü      آقايــان وبانويــان.
ü      قدمهاىِ محكم.
ü      تو دانشجوى فعّالى.
المراقبة النهائية في مجزوءة اللغة الفارسية
مسلك الدراسات العربية
الفصل الخامس
2009-2010

1/ ضع الكلمات التالية في المكان المناسب :
   ﺑﭽﮕﺎن  ـــــــــ  دارند ــــــــــ  دانشجويان ـــــــــ  شد ـــ دارد ـــ  وسيع تر
ü      اتاق سرد.............................................،
ü      ........................................حاضر هستند،
ü      خانه ىِِ على..............از خانه ىِ أحمد است،
ü      نسرين وﮊاله يك كتاب................................،
ü      اين.....................................كوﭼﮏ هستند،
ü      زهرا دو برادر وسه خواهر............................،
2/ بين أحكام ما تحته سطر في الجمل التالية :

ü      على دانشجوى فعّال وباادب است.
ü      خليفه ىِ عمر عادل وباوفا ورعيت ﭘﺮور بود.
ü      خواهرم بيست وسه سال دارد.
ü      احمد موفّقترين دانشجو در كلاس است.
ü      دانشجوى ﭘﺮكار هميشه موفّق است.
3/ حول الجمل التالية من المفرد إلى الجمع :
ü      لباسِ كارﮔﺮ تميز نيست.
ü      اين كوه بلند است.
ü      آب آلوده شد.
ü      مرد ﮔﺮسنه است.
4/ حدد نوع الياء في الجمل التالية :
ü      خداى بزرﮒ ومنّان.
ü      ناﺣﻴﻪ ىِ شمال.
ü      مردى آنجا بود.


المراقبة النهائية في مجزوءة اللغة الفارسية
مسلك الدراسات العربية
الفصل الخامس
2006-2007

أ / أكمل الجمل التالية بضمائر مناسبة مع ترخيم الرابطة :
1/ ...........ﭙزشك است                           2/ ...........مهندس هستند.
3/ ...........معلم هستى.                           4/ ..........صادق بود.
5/ ...........با وفا هستيد.                          6/ ..........دانشجو هستيم.
ب/   أكمل الجمل التالية بأفعال الربط المناسبة :
1/ ما در منزل..........                            2/ شما حاضر.............
3/ من غايب...........                              4/ او در كلاس...........
5/ ما بنى آدم..........                              6/ ما همه دانشجو.........
7/ ايشان همه دانش آموز......                      8/ من با وفا.............
9/ او با عقل..............                           10/ ما اكنون در كلاس....
ج / اجمع الكلمات التالية  :
درخت – تشنه – زن – دختر - ﭙرنده – غذا – دانشجو – كوه  



المراقبة النهائية في مجزوءة اللغة الفارسية
مسلك الدراسات الاسلامية
الفصل الخامس
2010-2011

1/ إملأ الفراغ في الجمل أسفله بالكلمات المناسبة الموجودة في العمود الثاني :

كوه ها  -  بزرﮒ   -   نبودند    -    وسيع  -   على وأحمد   -    بود  -  آرام   -   ﭘﺎيْتَخْتْ

غذا لذيذْ................................
منزلْ.....................................
.....................................است
اوضاع در فلسطين.......... نيست
............................بلند هستند
....................................مريض
خانه...............................است
فاس............................ نيست


2/ صحح ما تراه خطأً في الجمل التالية :

خانه ايرج دور نيست
درس آسان بود
تعداد دانشجوان زياد هست
ﺑﭽﻪها كوﭼﮏ هستند
هوا تابستان ﮔﺮم است
ايشان دانشجوييم
خانه محمّد نزديك هستم

3/ اجمع الكلمات التالية جمعاً صحيحاً منضبطاً للقاعدة :

تشنه – بانو – مسلمان - شانه
المراقبة النهائية في مجزوءة اللغة الفارسية
مسلك الدراسات العربية
الفصل الخامس
2010-2011

1/ إملأ الفراغ في الجمل أسفله بالكلمات المناسبة :

1/ كوه ها        2/ خيابان     3/ نبودند         4/ وسيع    5/ على وأحمد    6/ بد
7/ آرام           8/ شد
هوا سرد………………………........................................
................................................................خَسته شدند.
اوضاع در فلسطين...................................... نيست.
..................................................................بلند هستند.
دانشجويان مريض.................................................
منزل.....................................................................است.
.....................................................................شلوغ شد.
دودِ ﺳﻴﮕﺎر..........................................................است.

2/ صحح ما تراه خطأً في الجمل التالية :
 ﭘنجره اتاق بسته است
امتحان آسان است
دانشجوان فعّال موفق هستند
ﺑﭽﻪها كوﭼﮏ هستند
هوا بهار معتدل است
شما دانشجوييم
خانه على دور هستم

3/ اجمع الكلمات التالية جمعاً صحيحاً منضبطاً للقاعدة :
بنده – آقا – مهندس - ستاره

المراقبة النهائية في مجزوءة اللغة الفارسية
مسلك الدراسات العربية
الفصل السادس
2009-2010


أ/ ضع الجواب الصحيح في المكان المناسب :
خوب /  مسافرت كردند / موزه ايرانِ باستان / صبحانه / ما
1/ من .......................................................................................را بارها ديده ام.
2/ دوستانِ من سالِ ﮔﺬشته به خارج.........................................................
3/ ...................................................در امتحانِ زبانِ فارسى موفّق شديم.
4/ على قبل از رفتن به داﻧﺸﮕﺎه .............................................مى خورد.
5/ دانشجوى فعَّال ...........................................................درس مى خواند.

ب/ صرِّف المصدر الموجود بين قوسين في الزمن المطلوب  :
1.    اين كتاب را امروز...........................................................................(خريدن)
2.    .............................با دانشجويانِ تنبل رفيق باشم (دوست نداشتن)
3.    تو در دكالة............................................................................(زندﮔﻲ كردن)
4.    ﭘﺪرتان با مدير مدرسه فردا.............................................(صحبت كردن)
5.    أحمد وسيروس دوست هستند، با هم در ﭘﺎرك..........(بازى كردن)

ج/ صحح الأخطاء المحتملة في الجمل التالية :
1)    شما در وسط شهر ديديم.
2)    مسلمان بايد قبل از نماز وضو مىﮔﻴﺮند.
3)    دوست ندارم شب دير بخوابيم.
4)    من شايد سالِ آينده به إيران سفر كنم.
5)    فاطمه را شعرِ حافظ شيرازى زياد مى خواند. 

المراقبة المستمرة في مجزوءة اللغة الفارسية
مسلك الدراسات الاسلامية
الفصل الخامس
2009-2010

المجموعة الأولى :
1/ أكتب العبارات التالية كتابة فونيمية ثم كتابة مقطعية :
قاضى عادل است.
قزوين ﭙﺎيتخت بود
2/ ضع علامة على الجواب الصحيح :
دانشكده نزديك نيست :                
عدد الصوامت 12 وعدد الصوائت 7 
عدد الصوامت 11وعدد الصوائت 5   
عدد الصوامت 11 وعدد الصوائت 6
عدد الصوامت 12 وعدد الصوائت 6   
3/ أكتب العبارة التالية بالفارسية :
Zabān-e fāresi yeki az zabānhāye šarqi va eslāmi ast.
4/ ضع علامة على الجواب الصحيح :
نوروز :
nowruz        nurowz        nowrowz        novrovz        novrouz        nuruz                                                      
                                                  

المجموعة الثانية :
تحدث باختصار وتركيز عن اللغة الفارسية في عهدها الجديد.
المراقبة المستمرة في مجزوءة اللغة الفارسية
مسلك الدراسات العربية
الفصل السادس
2009-2010

المجموعة الأولى :
1/ أكمل الجمل أسفله بالأفعال التالية مع إجراء التغييرات اللازمة على الفعل :
بازي كردن – سفر كردن – خنديدن – رفتن – بيدار شدن – سوختن – ماندن – درس خواندن – شكستن – سلام كردن – آمدن.
1/ ما هر روز به داﻧﺷﮔاه................................................
2/ ايشان در مدرسه........................................................
3/ مغازه در آتش................................................................
4/ درخت در طوفان............................................................
5 / ديروز من ساعتِ ﭘنجِ صبح از خواب..................
6/ او در ساحل ده روز....................................................
7/ ﺑﭼﻪ ها در ﭘارك خيلي............و خيلي هم.........
8/ او از خانه..........................................................................
9/ تو به ﭘدرت.......................................................................
10/ ما سالِ ﮔذشته به شيراز...................................

المجموعة الثانية :
تحدث باختصار وتركيز عن اللغة الفارسية في عهدها القديم.

المراقبة المستمرة في مجزوءة اللغة الفارسية
مسلك الدراسات العربية
الفصل السادس
2010-2011

1/ اقرأ النص بتمعن ثم أجب عن السؤالين:
متن :
   فصلِ بهار آمد. ﻫﻤﮥ مردم براىِ ﮔﺮدش به ﭘﺎرك مى روند. بعضى ها مسافرت مى كنند. دانشجويان در تعطيلاتِ فصلِ بهار به داﻧﺸﮕﺎه نمى روند. آنها در خاﻧﮥ خود درس مى خوانند. برخى از دانشجويان وقتِ فراغِ خود را در تفريح و سرﮔﺮمى ﺳﭙﺮى مى كنند.
  ﻳﻜﺸﻨﺒﮥ ﮔﺬشته هوا آفتابى بود. اغلبِ مردم به ﭘﺎرك رفتند. به ﮔﻞ ها ودرختها تماشا كردند و خيلي لذت بردند.

معجم :
سرﮔﺮمى :  الترفيه                        ﺳﭙﺮى مى كنند :  يقضون

1/ استخرج الأفعال الواردة في النص وبيِّن مصدرها وزمنها وفاعلها.

2/ حول الجملة المبيَّنة في النص إلى زمن الماضي.
المراقبة المستمرة في مجزوءة اللغة الفارسية
مسلك الدراسات العربية والاسلامية
الفصل السادس
2007-2008

أجب عن أحد السؤالين التاليين :

1-                 أذكر ما تعرفه عن اللغة الأفستائية...
2-                 تحدث عن الصوامت و الصوائت و نظام المقطع في اللغة الفارسية مع التمثيل لذلك.
3-                 أذكر ما تعرفه عن اللغة الفارسية الدرية...
4-                 حوّل الجمل التالية من المفرد إلى الجمع :
دانشجوى فعّال هميشه در كلاس حاضر است.
اين زن ديروز اينجا نبود.
يك مرد آنجا بود.
او اكنون خارج از خانه است.
امروز من مريض شدم. 


المراقبة النهائية في مجزوءة اللغة الفارسية
مسلك الدراسات العربية
الفصل الخامس
2011-2012


1/ اختر الجواب الصحيح :
كتاب مفيد است :                
عدد الصوامت 9 وعدد الصوائت 4   a
عدد الصوامت 8 وعدد الصوائت5    a
عدد الصوامت 9 وعدد الصوائت 5   a
عدد الصوامت 8 وعدد الصوائت 4   a

2/ كم عدد الحروف وعدد الفونيمات في العبارة التالية :
بنامِ خداوندِ جان و خرد
عدد الحروف :

عدد الفونيمات :

3/ اكتب العبارة التالية كتابة مقطعية:
قاضى عادل است
از اين راه


ليست هناك تعليقات: